Lainsäädännön muutos sääntelymalli

Olen seurannut päihdepoliittista keskustelua, tutkimustuloksia, dokumenttiohjelmia ja useiden maiden lainsäädäntöä. kuten myös maailmalla etenevää päihdelainsäädännön höllentämissuuntaa. Siitä seuranneita vaikutuksia. Olen sitä mieltä, että kokonaisuutta on tarkasteltava myös täysin eri näkökulmasta, kuin mihin olemme tottuneet.

Usein virheellisesti ajatellaan, että ongelman juurisyy ovat laittomat päihteet. Kieltolaki on lopulta ongelmien juurisyy. Joten lakia on parannettava. Avaan tässä asiaa miksi näin on. Kieltolaki määritteli suuren määrän päihteitä laittomiksi. Jotka aiemmin olivat laillisia ja niillä oli lailliset jakelureitit. Apteekit yms… Tiedämme tämän historiasta.

Kieltolaki loi rikollisuuden.

Rikolliset ottivat haltuun laittomien päihteiden markkinat. Siitä on seurannut huumesodat. Tänään 21.1.2023 Tukholman poliisi julisti poikkeustilan. Jengisodat eli taistelu markkina-alueista on käynyt kovaksi. Poliisi yrittää hallita tilannetta. Suomen laittomien päihteiden markkinat ovat vielä pienet. Mutta levottomuudet ja jengien väliset kahakat ovat alkaneet. Jengit ostavat laittomalla päihdekaupalla ansaitsemillaan rahoilla aseita. Aseilla he voivat sotia toisiaan vastaan ja puolustaa itseään poliisilta. Suomi ei ole vielä täysin Ruotsin tiellä. Mutta markkinat levittäytyvät kovaa vauhtia tännekin. Olisi aika ennaltaehkäistä tuo. Ottaa rikollisten ansaintakeino pois. Valtion aloittaa päihteiden valmistus ja tiukoin säännelty jakelu. Näin katujengirikollisuus päättyisi Suomessa, ennen kuin on kunnolla ehtinyt alkaakaan. Rikollisjengien Välienselvittelyssä on kuollut Ruotsissa tänä vuonna jo 48 ihmistä. Nuorin sivullinen oli 12-vuotias tyttö.

Laittomien päihteiden käyttäjät ovat vaaraksi itselleen. Laittomien markkinoiden aiheuttama sota on vaaraksi kaikille. Siksi päihdepolitiikasta tulisi keskittyä ajattelemaan laajemmin laittomien päihteiden aiheuttamia ongelmia kuin pelkästään päihdeongelmaiset.

Ohessa linkkejä jengisota uutisiin:

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/ruotsin-paaministeri-jengirikollisuus-karjistymassa-vakivaltaisuuksien-taustalla-kolme-erillista-konfliktia/8616512#gs.neqlya

https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/135d2295-0ba6-4840-aa5b-6bc713361675

Kieltolaki loi laittomat päihteet ja rikollisuuden:

Kuinka tämä tapahtui:

Kieltolaki kielsi laittomien päihteiden valmistuksen, myynnin ja jakelun. Seuraamus, rikolliset oivalsivat markkinaraon tehdä rahaa. Aloittivat valmistuksen salakuljetuksen ja jakelun. Valtiot lisäsivät poliisin resursseja torjumaan tapahtunutta. Laittomien päihteiden hinta nousi, kattamaan hävikkiä takavarikoissa. Kiinnijäämisen riski nosti salakuljetuksen kustannuksia. Tästä seurasi, rikollisuuden kasvu käyttäjien keskuudessa. Omaisuusrikokset, kiristykset. Myös terroristijärjestöt näkivät tässä markkinaraon. Taleban rahoitti aseiden hankinnan vallankumoukseen laittomien päihteiden valmistuksella ja myynnillä. Etelä-Amerikassa laittomien päihteiden markkinoilta virtaava raha on synnyttänyt useissa maissa valtavan korruption. Nämä kieltolain luomat haitat ovat jo moninkertaisesti ylittäneet päihteiden itsensä aiheuttamat haitat. Kuten näemme miten tilanne on kehittynyt Ruotsissa. Oheisesta linkistä voi lukea Ruotsin lohduttomasta tilanteesta ja miten se on tulossa Suomeen.

https://www.lansivayla.fi/paikalliset/5393419

Virkavallan resursseja lisätään. Rikolliset kehittävät tuotteitaan tehokkaammiksi ja pieneen tilaan meneviksi. Kuten alkoholin kieltolain aikaan oli tehokkainta salakuljettaa alkoholi vain pirtun muodossa. Kuluttajille syntyy yhä enenevässä määrin riippuvuuksia kuolemia. Kuolemia epäpuhtaasta alkoholista, joka oli epäammattitaidolla valmistettua. Sokeutumisia. Mikäli tislausprosessissa sekaan pääsee metanolia, niin se tappaa tai sokeuttaa jo erittäin pieninä määrinä. Tätä ei kyetty markkinoilla millään valvomaan. Sama vaivaa nykyistä laittomien päihteiden markkinaa. Nuoria kohtuukäyttäjiä kuolee epäpuhtaisiin ”bilepäihteisiin”. Kuluttajia rangaistaan: syntyy stigmaa, syrjäytymistä lopulta mielenterveysongelmia. Yksilö, nuori on viranomaisten toimesta suljettu yhteiskunnan ulkopuolelle. Vanhempien tuki on poissa. Miksi vielä ihmetellään, että Suomen nuoriso voi pahoin. Tämä kierre on kasvanut vuosi vuodelta. Joten on aika alkaa tarkastella ja pohtia mitä voidaan tehdä toisin.

Alkoholi ja tupakkamarkkinoiden sääntely on vähentänyt alkoholin sekä tupakan kulutusta vuodesta 2007 lähtien. tuolloin aloitettiin tehokas kampanjointi, jossa molempien päihteiden haitoista valistus on ollut tehokasta. Tämä antaa viitteitä siitä, että sääntely toimii ja kulutus saadaan laskuun. Tällä hetkellä laittomien päihteiden markkinat vain kasvavat ja käyttö lisääntyy.

Kieltojen toimimattomuudesta kertoo myös vuonna 1992 tullut nuuskan myyntikielto. Myyntikielto lisäsi nuuskan käyttöä, varsinkin nuorten keskuudessa. Nuuskaa tuodaan Ruotsista Suomeen ammattimaisesti ja sen käyttö lisääntyy. 

 Onko mielestäsi tärkeämpää yrittää suojella päihdeongelmaisia kieltolailla joka ei edes ole onnistunut estämään laittomien päihteiden käyttöä vai niitä sivullisia viattomia ihmisiä, joita kuolee aivan yhtä paljon kuin päihteiden käyttäjiä tässä sodassa laittomia päihteitä vastaan. 

Olen alkanut työstää millainen sääntelymallin tulisi olla, jottei siitä syntyisi kohtuutonta haittaa yhteiskunnalle ja päihteiden käyttö pysyisi kurissa. Myös, jotta päihteiden käyttö tulisi laskemaan tulevaisuudessa. Millä säädellään kuluttajien käyttöä. Alkoholin kieltolain purun jälkeen oli viinakortit. Samankaltainen malli voisi olla yksi. On tutustuttava historiaan ja tutkittava mallin hyödyt ja haitat ja kehitettävä sitä nykyaikaisemmaksi. Mutta on tutkittava mitä virheitä silloin tehtiin, koska viinakortista luovuttiin. Opittava historiasta, ettemme tee samoja virheitä, kuin mitä teimme alkoholimarkkinoiden sääntelyssä. 

Tiukka sääntelymalli.

Mielestäni sääntelyn on pysyttävä hallinnassa. Tälle emme voi antaa täysin vapaata markkinaa. Tästä syystä kaikkien uusien päihteiden tulee alkuun olla valtion monopoli. Valtio voi tarvittaessa ostaa raaka-aineita tuottajilta. Tai voi perustaa omia tiloja raaka-aineiden tuottamiseen.  Järjestelmä kuulostaa sosialistiselta ja sitä se on. Mutta alkuun tilanteen hallitsemiseksi sen tuleekin olla näin. Historia opettaa meille. Vieraasta kulttuurista tullut päihde voi aiheuttaa tottumattomalle väestölle kohtuutonta haittaa. Kuten kävi intiaaneille tutustuessaan alkoholiin. Lähes koko intiaanipopulaatio alkoholisoitui. Sääntelyyn siirtyminen tulisi mielestäni toteuttaa aseittain. Ensin miedoimmat. Aloittaen kannbiksen laillistamisella. Ksoka maailmalla laillistamisaalto jo etenee ja on saatu hyviä kokemuksia. Nuorten käyttö on vähentynyt. Samaten rikollisuus on vähentynyt.

Edelläkävijämaan taloudelliset edut.  

Ripeällä lainvalmistelulla, ehdimme aloittaa oman tuotannon ennen muita maita. Olemme useiden ulkomaiden Edellä tuotekehityksessä ja brändäyksessä. Tämä antaisi merkittävän kilpailuedun EU:ssa. Olisimme ensimmäinen tuotantomarkkinoilla ja tuotteilla, kun kilpailijat vasta aloittelevat. Tämän harmaan markkinan varovainen arvio on Suomessa 2 miljardia euroa, poliisin, tullin ja rajavalvonnan mukaan. Itse arvioisin markkinan olevan paljon suurempi. Vain 5 % maahantuoduista laittomista päihteistä jää tullin ja poliisin haaviin.

Laittomien päihteiden markkinoiden arvo on tällä hetkellä Suomessa 3-4 jopa 5 miljardia. Valtion tulisi ottaa tämä harmaa markkina haluttun. Tällöin valtion kassaan saataisiin rahaa tuloina sekä säästöinä lopulta 4-5 miljardia. Mikäli puoletkin noista rahoista käytettävisiin ennaltaehkäisevään mielenterveystyöhon syntyisi valtavat säästöt. Päihdeongelmaisten määrä vähenisi merkittävästi. Päihdeongelman alkusyy on liki aina mielenterveysongelma jota yritetään päihteillä hoitaa.  

Käytännön toimia:

Sääntelymallissa valtio valvoo ja huolehtii päihteiden laillisen valmistuksen. Luodaan jakelukanavat. Eri päihteille voi olla tarpeen mukaan eri kanavia. Alkoon ei tule sekakäytön mahdollisuuden vuoksi lisätä uusia päihdevaihtoehtoja.

haitallisimmat ja kovimmat päihteet:

Käyttöhuoneissa tai terveyskeskuksissa tapahtuu kovien päihteiden jakelu ja käyttö. Niitä ei myydä mukaan muualla käytettäviksi. Tämä koskee riippuvaisia ja piikkipäihteiden käyttäjiä. Kovia päihteitä ei myydä kokeilijoille, saatavuus ainoastaan statuksella ongelmakäyttäjä. Päihteiden hinta on luonnollisesti oltava kilpailukykyisempi kuin laittomilla markkinoilla. Tämä onnistuu tehokkailla tuotantomenetelmillä. Lisäksi laittomien hintaa nostetaan kiristämällä rangaistuksia laittomien salakuljetuksesta ja myymisestä. Käyttäjien on sitouduttava hoitosuunnitelmaan. Suunnitelmassa annosmäärää tasaisesti lasketaan. Korvaushoitoa yms. Asiakastietojen mukaan säännöstellään saatavuutta. Tämän toimintamallin on tarkoitus johtaa pitkällä aikatähtäimellä kovien päihteiden käytön vähenemiseen. Mallin logiikka on seuraava. Laittomat markkinat kutistuu ja laittomien saatavuus heikkenee. Uusia kovien päihteiden käyttäjiä tulee jatkossa näin vähemmän. Kokonaisvaltainen päihteiden käytön seuranta yksilötasolla mahdollistuu säätelymallissa, mikä onkin olennaisin hyöty. Seurannalla pystytään ennalta ehkäisemään vakavien päihderiippuvuuksien ja mielenterveysongelmien synty.

Keskikastin  päihteet.

Näiden jakelu tapahtuu apteekeista. Asiakasrekisterillä seurataan kuluttajan päihteiden käyttöä ja määritellään ostorajat. Näin liikakäyttöön voidaan puuttua ajoissa. Näin voisi ennaltaehkäistä päihde ja mielenterveysongelmien syntyä.

Miedot päihteet:

Näiden jakelu voisi tapahtua kahviloissa, missä ei ole muita päihteitä kuten alkoholia tarjolla. Näidenkin kulutuksessa olisi seuranta. Mikäli kulutusmäärät alkaisi lähestyä haitallista tasoa, niin seurannalla mahdollisten päihdeongelmien synty pystytään estämään.

Kuten tiedämme sekakäytön ongelmat. Niin osto rajoituksia tulisi olla niin että haitallista sekakäyttöä kontrolloitaisiin. Tiedämme myös, että usein kuolemaan johtanut syy on ollut alkoholin ja jonkun muun lääkkeen tai päihteen sekakäyttö.

Kannabiksen suhteen valtion tulisi ohjata kannabiksen käyttöä joko juomien tai syömisten muodossa, polttamisen sijaan. Poltettaessa syntyy hiilipäästöjä ja keuhkoihin tulee vieraita tutkimattomia aineita, joiden terveysvaikutuksia ei vielä tiedetä. Polttaminen myös lisää tupakointia, mikäli kannabis sotketaan tupakan sekaan. Kannabista toki tulisi olla myös höyrystettävässä muodossa jota sitä voi höyrystää vaporisaattorilla. Lääkekannabiksen osalta lainsäädäntöä tulee myös helpottaa.

Valtion tulisi kehittää mielenterveyspalveluja ja päihdeongelmaisten hoitoa osalla tuosta 4-5 miljardista. Joka sääntelymallin käyttöön otolla tulee valtion kassaan, pois rikollisten hallusta harmailta markkinoilta. 

Onko mielestäsi todella tärkeämpää yrittää suojella päihdeongelmaisia kieltolailla joka ei edes ole onnistunut estämään laittomien päihteiden käyttöä vai niitä sivullisia viattomia ihmisiä, joita kuolee aivan yhtä paljon kuin päihteiden käyttäjiä tässä sodassa laittomia päihteitä vastaan? Vai onko sinulla ehdottaa parempaa ratkaisua ongelmaan? 

Rauno Miettinen 

 

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Tutkimukset osoittavat, alkoholi on "porttihuume".

Päihteet ja monikulttuurisuus.